Når dit barn starter i skolen

Når dit barn skal starte i 0. klasse, anbefaler vi, at du bruger de første dage af august, inden skolestart, til at køre dit barn ind i SFO. Det giver en rolig opstart, hvor dit barn kan vænne sig til skolen og lige så stille lære de nye børn og voksne at kende.

Indskolingsbørn i klasseværelse

De første dage

Når dit barn er tilmeldt SFO, kan det starte 1. august. Vi anbefaler en stille indkøring.

Når I kommer, tager vi imod jer. Vi viser garderoben, wc, køleskab m.m. Og vi fortæller kort om hvor vi er m.m. Hvis du skal på arbejde, siger I herefter farvel og tager afsted. Hvis du stadig har ferie, har du mulighed for at komme og være her lidt sammen med dit barn, evt. lade barnet være her et par timer selv. Af erfaring ved vi det er rigtig godt, at barnet er her et par timer uden mor og far, i løbet af ugen.

Børnene kan deltage i forskellige aktiviteter ude og inde. Vi har 3 faste spise stunder: kl. 9.30, kl. 11.00 og kl. 13.30, og hver dag er der en rundtur for børnene, hvor de lærer regler for hvor de må være og hvad man kan lave. Vi er i området omkring C-huset, hvor børnene også har deres klasser.

Første skoledag

På første skoledag møder de nye 0. klasser med deres forældre kl. 9.00 i skolegården. Her bliver I taget imod af ledelsen, børnehaveklasselederene og klassepædagogerne. Indskolingens elever vil også sørge for en hjertelig velkomst.

Efter den fælles velkomst vil du gå med dit barn i klassen sammen med  børnehaveklasselederen og klassepædagogen. Efter et kvarters tid vil du blive sendt ud af klassen, hvor du vil blive budt på morgenkaffe og få lidt informationer om skolen. Herefter vil du blive sendt tilbage i klassen for at afslutte skoledagen sammen med dit barn.
    Kl. 11.30 har børnene fri. De fleste børn går med deres forældre hjem efter frokost, men SFO er naturligvis åben for jer, der har behov for det.

Til første skoledag skal der være penalhus i skoletasken, og en madpakke. I skal også medbringe en lille buket fra haven eller marken til at gøre dagen ekstra festlig.

Kys & Kør - sådan kommer dit barn i skole

I skolestarten vil mange af jer forældre gerne følge jeres barn i skole. Vi vil gerne opfordre til, at I så vidt muligt følger dit barn på gå-ben eller på cykel. Vi har efterhånden et godt stisystem omkring skolen, og det er vigtigt, at dit barn lærer at færdes sikkert på sin skolevej og efterhånden kan gå i skole selv. Vi har skolepatruljer af både voksne og børn fra 6. klasse, der hjælper vores børn med at komme sikkert over vejene.

Hvis du kommer i bil, kan du indtil kl. 7.30 parkere på personale-parkeringspladsen ved Obstrupvej. Du kan igen parkere dér om eftermiddagen, når du henter dit barn i SFO. Du kan også parkere foran Mårslet hallen.
    Om morgenen har vi en del trafik omkring skolen, så det kan være svært at finde en plads.

Ved Obstrupvej og ved hallen har vi "Kys&Kør". Her må du standse og kysse dit barn farvel, men du må ikke parkere og følge dit barn ind i skolen. Kys&Kør er den måde, vi kan sikre, at alle sikkert kan sætte sit barn af tæt på skolen. Det gør samtidig, at børnene hurtigere lærere selv at møde ind i klassen.

Når dit barn skal hjem

Omkring efterårsferien har vi erfaring med, at flere børn begynder at gå eller cykle i skole selv. Om eftermiddagen anbefaler vi at du henter sit barn i SFO hele det første skoleår. Sidenhen kan du lave aftaler med barnet om, selv at gå hjem. I starten vil det være godt, at ikke alle dage er lange dage for barnet.

I SFO sender vi børn til aktiviteter som gymnastik, musik, spejder, fodbold og lignende. Det er en stor ting for en 6-årig at begynde i skole, så et råd kan være at tænke over, hvor mange andre ting barnet kan rumme i skolestarten.